Green Water Cools
Voor de non-profitorganisatie Green Water Cools ontwikkelden we een bewustwordingscampagne over de natuurlijke verkoelende werking van bossen. Na uitgebreid onderzoek en vier scrum-sprints ontstond De Boomhut: een fysieke, interactieve installatie voor festivals en evenementen. Bezoekers beantwoorden vragen over hun gedrag, en hun keuzes beïnvloeden de temperatuur van het water dat ze ontvangen. Daarnaast maakten we bijpassende visuele campagne-uitingen, waaronder de provocerende slogan “You’re (making earth) Hot!”. Hieronder een uitgebreidere procesbeschrijving

We begonnen het proces met een grondige onderzoek om een duidelijker beeld te krijgen over de onderwerpen; green water, verdamping, en het belang van bomen voor temperatuurregulatie. Aan de hand van de scrum methode, werkten we in 4 sprints van 2 weken toe naar een eindproduct, met tussentijdse presentaties aan de opdrachtgever.
De opdrachtgever wilde zich vooral richten op beleidsmakers, NGO’s, investeerders en natuurorganisaties, maar na ons onderzoek zagen we een grotere kans bij jongvolwassenen. Zij zijn immers de generatie die de meeste impact heeft op de toekomst!
Na een beter beeld te hebben van de opdracht en onze doelgroep, zijn we gaan brainstormen. Hier zijn een aantal concepten uitgerold, waaronder:
One Two Tree – deze focust zich op het planten en verwijderen van bomen, en de impact die dat met zich meeneemt.
Not (Just) The Cause – een meer ’tongue-in-cheek’ en provocerend concept die gaat over dat CO2 niet de enige klimaatvervuiler is.
Deze concepten zijn uiteindelijk samengekomen in ons eindproduct: De Boomhut.
Hoe werkt het?
Bezoekers beantwoorden vragen over hun dagelijkse gedrag en de impact die dit heeft op ontbossing. Bij een goed antwoord worden er virtuele bomen geplant en ontvangen ze koud water; bij een fout antwoord verdwijnen bomen en krijgen ze warm water. Deze directe feedback creëert bewustzijn en maakt de ervaring tastbaar op een speelse manier.
De interactie gebeurt via een leuke, 3D-geprinte boom die bezoekers in- en uit de grond kunnen trekken om te antwoorden – een speelse, fysieke interface die we uitgebreid hebben getest op gebruikerservaring.
Naast de installatie hebben we ook visuals gemaakt gebaseerd op ons onderzoek en de doelgroep. We wilden iets maken wat makkelijk te delen was, en het provocerende randje had van ons CO2 Is Not (just) The Cause concept. Uiteindelijk zijn we gegaan voor het “You’re (making earth) Hot!” slogan, en hebben deze toen op biologisch afbreekbaar stickerpapier gedrukt.
Om het project goed af te ronden hebben we een afsluitend adviesrapport opgesteld, waar we in detail onze keuzes hebben onderbouwd, en onze aanbevelingen voor de toekomst hebben meegegeven. We stelden voor om het Boomhut-concept verder te ontwikkelen als mobiel informatiepunt voor festivals, ondersteund door digitale storytelling via platforms als Instagram, YouTube en een alternatieve website; acoolstory.org.
Eerdere schetsen voor stickers en visuals

